Ta kontrollen över din systemkamera

By November 30, 2016Fotoskola
Fotoskola-1

Ta kontrollen över kameran

Då kan du påverka hur bilderna blir

Det är ganska så många som under flera år ägt och använt en digital systemkamera men endast använder “auto-läget”.

Om du vågar dig utanför de automatiska programlägena så kommer du kunna bestämma hur bilderna skall bli, när du lärt dig skillnaderna kommer du att kunna ta magiska bilder.
Fotoskola-1
På bilden är det halvautomatiska läget AV valt. Halvautomatiskt, vad innebär det. Jo det betyder att i just detta läge så bestämmer du själv över “bländaren” sedan bestämmer kameran utifrån vilken bländare du ställt in hur lång slutartid som behövs. Så här kan du enkelt laborera för att se hur olika bländare påverkar bilden.
Om du har ett högt bländarvärde t.ex f/11 så kommer du med största sannolikhet behöva använda ett stativ, då högre bländarvärden behöver mer ljus. Alternativ tillsätta ljus (blixt eller fastljus).

Bilden nedan är tagen med bländare f/2,8

Övriga inställningar: ISO200, Brännvidd: 190mm, Slutartid: 1/50 sekund.

Bilden nedan är tagen med bländare f/8,0

Övriga inställningar: ISO200, Brännvidd 190mm, Slutartid: 1/6 sekund.

Bilden nedan är tagen med bländare f/2,8

Övriga inställningar: ISO50, Brännvidd: 170mm, Slutartid: 1/100 sekund.

Bilden nedan är tagen med bländare f/11

Övriga inställningar: ISO200, Brännvidd: 170mm, Slutartid: 1/100 sekund.

Tydlig skillnad i skärpedjup

Om man på ett enkelt sätt skall förklara skillnaden, hur valet av bländare påverkar bilden så skulle man kunna säga att med stor bländare (litet värde i detta fall f/ 2,8) så blir skärpedjupet kort. Dvs att skärpan avtar fort, och det blir suddigt. På båda bilderna (på filmförpackningarna ligger skärpan mitt på den högra (främsta av de två förpackningarna). Man ser tydligt hur snabbt skärpan avtar på den vänstra bilden.

Stor bländare är ofta väldigt bra när man vill isolera sitt objekt (det man tar kort på) ifrån omgivningen. Då det som är omkring ditt motiv kommer bli “suddigt” hamna i Bokeh som oskärpan också kallas.

 

Leave a Reply